A videó:
A videóval kapcsolatos kérdések:
1. Milyen származású volt Einstein?
2. Hol kapott munkát a tanulmányai befejezése után?
3. Kinek a nézeteivel nem értett egyet ?
4. A fénysebesség állandóságát kik bizonyították be kísérleti úton?
5. Mitől függ a sebességmérés?
6. Melyik évben publikálta a speciális relativitáselméletet?
7. Mit jelent az E = m*c^2 képlet?
8. Miről szólt az 1915-ös tanulmánya?
9. Ki volt Eddington?
10. Einstein milyen viszonyben volt Hitlerrel?
Einstein magyarázza a relativitás elméletet:
Einstein agya
Egyszer volt... az ötlet.
2019. augusztus 29., csütörtök
42. Arisztotelész élete
Videó:
Videóval kapcsolatos kérdések:
1. Miért a görögöknél alakult ki a tudomány?
2. Mit tudunk a külső megjelenéséről?
3. Kinek a tanítványa volt Arisztotelész?
4. Milyen élőlényeket tanulmányozott?
5. Milyen felszerelést használt?
6. Mit mondott a változásról?
7. Hány éves korában házasodott meg?
8. Melyik a legtökéletesebb mértani forma szerinte?
9. Mi a Líceum?
10. Hogyan halt meg Arisztotelész?
Híres gondolkodók sorozat:
Videóval kapcsolatos kérdések:
1. Miért a görögöknél alakult ki a tudomány?
2. Mit tudunk a külső megjelenéséről?
3. Kinek a tanítványa volt Arisztotelész?
4. Milyen élőlényeket tanulmányozott?
5. Milyen felszerelést használt?
6. Mit mondott a változásról?
7. Hány éves korában házasodott meg?
8. Melyik a legtökéletesebb mértani forma szerinte?
9. Mi a Líceum?
10. Hogyan halt meg Arisztotelész?
Híres gondolkodók sorozat:
44. Newton élete
Videó:
Kérdések a videóhoz:
1. Milyen ember volt gyerekkorában?
2. Mit csináltak a Royal Society-ben a tudósok?
3. Milyen fénytani kísérleteket végzett?
4. Milyen távcsövet készített?
5. Mi a gravitációs törvényének következménye?
6. Mi a harmadik mozgástörvény lényege?
7. Vallásos ember volt?
8. Miért lett depressziós?
9. Milyen tisztséget viselt idős korában?
10. Milyen kapcsolatban volt Edmond Halley-vel?
Kérdések a videóhoz:
1. Milyen ember volt gyerekkorában?
2. Mit csináltak a Royal Society-ben a tudósok?
3. Milyen fénytani kísérleteket végzett?
4. Milyen távcsövet készített?
5. Mi a gravitációs törvényének következménye?
6. Mi a harmadik mozgástörvény lényege?
7. Vallásos ember volt?
8. Miért lett depressziós?
9. Milyen tisztséget viselt idős korában?
10. Milyen kapcsolatban volt Edmond Halley-vel?
43. Galilei élete
Videó:
Videóval kapcsolatos kérdések:
1. Kezdetben milyen tárgy mozgását tanulmányozta?
2. Barátságos ember volt-e?
3. Kinek a nézeteit tanították az egyetemeken Galilei korában?
4. Melyik városokban lakott?
5. Mit használt óraként?
6. Mit csinált a fémgolyókkal?
7. Kivel vitatkozott?
8. Mire használta fel a távcsövét?
9. Milyen viszonyban volt az egyházzal?
10. Mikor halt meg?
Videóval kapcsolatos kérdések:
1. Kezdetben milyen tárgy mozgását tanulmányozta?
2. Barátságos ember volt-e?
3. Kinek a nézeteit tanították az egyetemeken Galilei korában?
4. Melyik városokban lakott?
5. Mit használt óraként?
6. Mit csinált a fémgolyókkal?
7. Kivel vitatkozott?
8. Mire használta fel a távcsövét?
9. Milyen viszonyban volt az egyházzal?
10. Mikor halt meg?
41. Témazáró dolgozat (Folyadékok és gázok)
1. Rész: Tesztfeladatok
Karikázza be a helyes megoldás betűjelét!
1.
Melyik a legkisebb sebesség a következők közül?
A megoldás:
Magyarázat:
A) 1 m/s
B) 0,0036 km/s
C) 7,2 km/h
A megoldás:
Magyarázat:
2.
Egy autó 50 km utat tett meg céljáig.
Ebből 10 km-t városban haladt, 20 km/h sebességgel, a többit országúton tette meg, ahol átlagsebessége 100 km/h volt.
Mekkora a teljes útra számolt átlagsebessége?
A megoldás:
Magyarázat:
Ebből 10 km-t városban haladt, 20 km/h sebességgel, a többit országúton tette meg, ahol átlagsebessége 100 km/h volt.
Mekkora a teljes útra számolt átlagsebessége?
A) Kisebb, mint 60 km/h, mert több időt töltött a városban.
B) Pontosan 60 km/h, a két sebesség számtani közepe.
C) Nagyobb, mint 60 km/h, mert hosszabb úton ment nagyobb sebességgel.
A megoldás:
Magyarázat:
3.
A grafikonok két jármű mozgásáról készültek. Melyik tett meg nagyobb utat a grafikonon ábrázolt idő alatt?
A megoldás:
Magyarázat:
A) A II. számú.
B) Egyenlő utat tettek meg.
C) Az I. számú.
A megoldás:
Magyarázat:
4.
Egy függőlegesen feldobott kő pályájának tetőpontját elérve visszahullik.Hogyan változik a gyorsulása a tetőpont körül? (A légellenállástól tekintsünk el!)
A megoldás:
Magyarázat:
A) A tetőponton nullává válik, majd előjelet vált.
B) A tetőponthoz közeledve csökken, utána nő.
C) A mozgás teljes tartama alatt állandó marad.
A megoldás:
Magyarázat:
5.
Hogyan változik egy egyenletes körmozgást végző test szögsebessége, ha a pályasugár a felére csökken, de a kerületi sebessége nem változik meg?
A megoldás:
Magyarázat:
A) A test szögsebessége a felére csökken.
B) A test szögsebessége a kétszeresére nő.
C) A test szögsebessége nem változik.
A megoldás:
Magyarázat:
6.
Milyen típusúak az ultrahanghullámok?
A megoldás:
Magyarázat:
A) Polarizált hullámok.
B) Longitudinális hullámok.
C) Transzverzális hullámok.
A megoldás:
Magyarázat:
7.
Egy téglatestet vízszintes erővel húzunk vízszintes felületen, de a test nem mozdul meg. Mekkora a tapadási súrlódási erő?
A megoldás:
Magyarázat:
A) Nagyobb, mint az F húzóerő.
B) Ugyanakkora, mint az F húzóerő.
C) Kisebb, mint az F húzóerő.
A megoldás:
Magyarázat:
8.
Melyik esetben NEM végez a gravitációs erő munkát?
A megoldás:
Magyarázat:
A) A test szabadon esik.
B) A gravitációs erő körpályán tart egy űrhajót a Föld körül.
C) Függőlegesen feldobtunk egy testet, s a test éppen emelkedik.
A megoldás:
Magyarázat:
9.
Két azonos irányba haladó vasúti kocsi összeütközik, összekapcsolódik, s együtt mozog tovább.
Mit mondhatunk a két összekapcsolódott kocsi együttes mozgási energiájáról?
A megoldás:
Magyarázat:
Mit mondhatunk a két összekapcsolódott kocsi együttes mozgási energiájáról?
A) A két összekapcsolódott kocsi együttes mozgási energiája megegyezik a kocsik ütközés előtti mozgási energiáinak összegével.
B) A két összekapcsolódott kocsi együttes mozgási energiája nagyobb a kocsik ütközés előtti mozgási energiáinak összegénél.
C) A két összekapcsolódott kocsi együttes mozgási energiája kisebb a kocsik ütközés előtti mozgási energiáinak összegénél.
A megoldás:
Magyarázat:
10.
Hogyan változik a teljesítményünk, ha háromszor annyi munkát háromszor annyi idő alatt végzünk el?
A megoldás:
Magyarázat:
A) Kilencszeresére nő.
B) Háromszorosára nő.
C) Nem változik.
A megoldás:
Magyarázat:
11.
Melyik sebesség a legnagyobb az alábbiak közül?
A megoldás:
Magyarázat:
A) 1,1 m/s.
B) 6000 cm/perc.
C) 36 km/h.
A megoldás:
Magyarázat:
12.
Egy utazásunk alkalmával Miskolcról Budapestre az IC vonat 100 km/h átlagsebességgel ment.Budapestről Miskolcra a személyvonat 60 km/h átlagsebességgel jutott el. Mit állíthatunk teljes oda-visszautunk átlagsebességéről?
A megoldás:
Magyarázat:
A) Az átlagsebesség nagyobb, mint 80 km/h.
B) Az átlagsebesség kisebb, mint 80 km/h.
C) Az átlagsebesség pontosan 80 km/h.
A megoldás:
Magyarázat:
13.
Egy-egy pontszerű test egyenletes mozgását ábrázoltuk a mellékelt hely-idő grafikonokon. Melyik ábrázolja a nagyobb sebességgel mozgó testet?
A megoldás:
Magyarázat:
A) A gyorsabban mozgó test mozgását a bal oldali grafikon írja le.
B) A testek egyforma sebességgel mozognak.
C) A gyorsabban mozgó test mozgását a jobb oldali grafikon írja le.
A megoldás:
Magyarázat:
14.
Egy követ 20 m/s kezdősebességgel feldobunk. Milyen irányú a test gyorsulása két másodperc múlva? (g = 10 m/s^2)
A megoldás:
Magyarázat:
A) A gyorsulás lefelé mutat, mert a gravitációs erő is lefelé hat.
B) Nulla a gyorsulása, mert a test éppen áll.
C) Függőlegesen felfelé mutat, mert a test felfelé indult.
A megoldás:
Magyarázat:
15.
Két test azonos szögsebességgel egyenletes körmozgást végez.
Melyik állítás helyes?
A megoldás:
Magyarázat:
Melyik állítás helyes?
A) A két test fordulatszáma biztosan egyenlő.
B) A két test kerületi sebessége biztosan egyenlő.
C) A két test centripetális gyorsulása biztosan egyenlő.
A megoldás:
Magyarázat:
16.
Amikor orvosi ultrahangvizsgálatra megyünk, mivel vizsgálnak meg bennünket?
A megoldás:
Magyarázat:
A) Mechanikai hullámokkal.
B) Röntgenhullámokkal.
C) Rádióhullámokkal.
A megoldás:
Magyarázat:
17.
Egy vízszintes asztallapon fekszik egy hasáb. Melyik állítás hamis a következők közül?
A megoldás:
Magyarázat:
A) Összességében nagyobb erő hat a testre lefelé, mint felfelé.
B) A test ugyanakkora nagyságú erővel nyomja az asztalt, mint az asztal a testet.
C) Az asztalon fekvő testre ható gravitációs erő egyenlő nagyságú az asztal által a testre kifejtett nyomóerővel.
A megoldás:
Magyarázat:
18.
Egy apró, fürge mókus villámgyorsan felszalad a fa tetejére, s egy kövér, lomha macska követi. Melyik végez nagyobb munkát?
A megoldás:
Magyarázat:
A) Egyenlő lesz a munkavégzés, a teljesítményük lesz különböző.
B) A mókus.
C) A macska.
A megoldás:
Magyarázat:
19.
A szumó-birkózók időnként hatalmasakat löknek egymáson, hogy a másik kikerüljön a birkózókörből.Milyen mennyiség határozza meg azt, hogy melyikük tudja kilökni a másikat a körből abban az esetben,amikor egymásnak rohannak és a levegőbe emelkedve összeütköznek?
A megoldás:
Magyarázat:
A) Izomerejük.
B) Mozgási energiájuk.
C) Lendületük.
A megoldás:
Magyarázat:
20.
Egy 60 kg és egy 80 kg tömegű fiú versenyzett, hogy melyikük tud gyorsabban felfutni a földszintről a 10. emeletre.Egyszerre indultak és pontosan egyszerre értek fel. Mit mondhatunk a verseny közben nyújtott mechanikai teljesítményükről?
A megoldás:
Magyarázat:
A) A két fiú teljesítménye azonos volt.
B) A 60 kg tömegű fiú teljesítménye volt nagyobb.
C) A 80 kg tömegű fiú teljesítménye volt nagyobb.
A megoldás:
Magyarázat:
40. Áramlások
1. Az áramlások fajtái:
1. Lamináris vagy réteges áramlás:az áramlásban az áramvonalak egymás mellett helyezkednek el, és nem metszik egymást, a közeg párhuzamosan haladó rétegekből áll. Akkor jön létre, ha a belső súrlódás elég nagy ahhoz, hogy a szabályos áramlást külső hatások ne tudják megzavarni.
2. Örvényes (turbulens) áramlás:
Ebben az esetben az áramvonalak összekeverednek.
2. Egyenletek:
A. A kontinuitási egyenletHa az áramlási cső keresztmetszete csökken, akkor az áramlás sebessége nő.
Pl. A folyó keresztmetszete leszűkül, akkor az áramlási sebesség megnő.
B. Bernoulli-egyenlet:
Bernoulli törvénye azt mondja ki, hogy egy közeg áramlásakor (a közeg lehet például víz, de levegő is) a sebesség növelése a nyomás csökkenésével jár.
Következmények:
1. Toricelli törvény
Nyomáskülönbségen alapuló eszközök használata:
2.
3. karburator
4. Magnus-effektus
5.
Szívás:
(A gumicsövet egy pillanatra elszorítva, az áramlás megszűnik.)
Hogyan csinálja?
39. Felületi jelenségek
1. A víz felszíne vízszintes
Mit jelent az, hogy „vízszintes”?Ha a folyadékra mint külső erő csupán a nehézségi erő hat, a folyadék szabad felszíne mindenütt merőleges lesz a nehézségi erőre.
Közlekedő edények: szárai különböző alakúak
Gyakorlati alkalmazások:
2. A felületi jelenségek és ezek okai
Ható erők:- Kohézió (folyadék részecskéi között hat)
- Adhézió (folyadék és a környezete között hat)
- Nedvesítő ( adhézió < kohézió)
- Nem nedvesítő (adhézió > kohézió)
- A felületi feszültség miatt minimálfelületek kialakulása
- A felületen lebegő érme, penge
- Hajszálcsövesség
A görbületi nyomás szemléltetése:
A görbületi nyomás a felületet összehúzó erők miatt jön létre.
Szappanhártya terhelés:
Jellemző:
felületi feszültség: a felület növelhetősége
Gyakorlati alkalmazások:
flotáció = ércdúsítási mód
mosás
Lebegés a víz felszínén:
A lapjával a víz felszínére helyezett borotvapenge (vékony acéllemez) nem merül el a folyadékban, annak ellenére, hogy sűrűsége ~7,8 -szorosa a víz sűrűségének. A víz felszíne a borotvapenge súlya alatt "behorpad", a felszín úgy viselkedik, mintha az egy rugalmas hártya lenne.
3. Hajszálcsövesség:
Ha vizet és higanyt öntünk a nagyon szűk szárú csövekbe, akkor…Példák:
1.
Sok anyagban vannak keskeny, szemmel nem is látható hajszálcsövek. A pamutból készült ruhában sok hajszálcső van, ezért jól szívja a nedvességet.
2.
Az itatóspapírban a hajszálcsövesség alapján a folyadék szétterjed, mert a papír- és a tintarészecskék között számottevő erőhatás van.
(Amikor tintával írunk, az be is szivárog a papirosba.
A papírban ugyanis igen vékony hajszálcsövecskék vannak, ezek felszívják a tintát, a tinta behatol a papír belsejébe, és csak a papírral együtt távolítható el.)
3.
A kockacukor szivacsos szerkezete hajszálcsövek hálózatának tekinthető, ezért benne a kávé oldószerét képező víz amely nedvesítő folyadék, a csészében levő kávé szintjénél magasabbra húzódik.
4.
Házak falának vizesedésekor a talaj nedvessége a fal anyagának hajszálcsövein szivárog fel. Ilyenkor szigeteléssel zárják el a hajszálcsöveket. Különben a fal nedves, penészles lesz.
5.
Az erős napsütés és szél hatására a termőtalaj kiszárad, hajszálcsöveken keresztül elpárolog a talajvíz.
A termőföld felszínén kapálással szüntethetjük meg a hajszálcsöveket. Így akadályozzuk meg, hogy a talaj kiszáradjon.
6.
A hajszálcsövesség miatt könnyű szivaccsal, papír zsebkendővel gyorsan feltörölni a kiöntött vizet.
38. Arkhimédész-törvénye
1. Vizes kísérletek
1. Kísérlet:
Ha megemelünk valakit a vízben, jóval könnyebbnek érezzük, mint levegőben.Miért?
2. Kísérlet:
Egy üres műanyag palackot próbálj fokozatosan a vízzel (higannyal) teli edényben lefelé nyomni.Mit tapasztalsz?
Tapasztalatok:
Felhajtóerőnek köszönhetően tudjuk
nehezen lenyomni
könnyebben felemelni
a folyadékokban a tárgyakat.
Továbbá:
Sokkal nehezebb a higanyba lenyomni, mint a vízbe.
Minél mélyebben vagyunk, annál erősebben kell lenyomni.
A kísérlet következménye, hogy kifolyt a folyadék az edényből, a műanyag flakon kiszorította a folyadékot.
3. Kísérlet:
A vízzel telt edénybe mindkét oldalán nyitott üvegcsövet nyomunk függőlegesen. A cső alsó végét egy vékony lap zárja le, melyet a víz alulról a csőre szorít. A lap fölé a külső vízszintig kell vizet tölteni, ha azt akarjuk, hogy a lap leváljon. Ha az üvegcsövet mélyebbre nyomjuk, magasabb rátöltött vízoszlop egyenlíti ki az alulról ható nyomóerőt.
Tapasztalat:
A lapra ható felhajtóerő a hidrosztatikai nyomásból származik, megfelelő mennyiségű víz beöntésével ez az erő meg is szüntethető.
4. Kísérlet:
1. Egy üres és egy abba pontosan beleillő tömör hengerből álló ún. "arkhimédészi hengerpárt" akasszuk rugós erőmérőre, és jelöljük meg az erőmérő állását,2. majd merítsük vízbe az alul elhelyezkedő tömör hengert! Az erőmérő kisebb erőt jelez.
3. Töltsük fel ezután vízzel a felső üres hengert, ügyelve arra, hogy közben továbbra is csak az alsó tömör henger merüljön a vízbe! Mire a henger csordultig telik, az erőmérő ismét az eredeti értéket mutatja. Következésképpen a tömör hengerre valóban a kiszorított víz súlyával egyenlő felhajtóerő hat.
Tapasztalat:
A felhajtóerő nagysága egyenesen arányos a test által kiszorított víz súlyával.
Hasonló kísérletek:
Mindkét esetben a bemerülő test térfogata megegyezik az edényből kifolyt folyadék térfogatával.
A kiszorított folyadék súlya egyenlő a folyadékba merülő test súlyával.
2. Arkhimédesz-törvénye
Arkhimédész görög tudós tanulmányozta először ezt a folyadékok kiszorításával kapcsolatos jelenséget.Erre fürdőzés közben jött rá: kádba merülve a felesleges víz kifolyik. Annyi vizet szorítunk ki, mint amekkora térfogatú részünk a vízbe merül. „HEURÉKA!!!”
Felhajtóerő:
Jele: Ff
Mértékegysége: N(Newton)
- Minden folyadékba (vagy gázba) merülő testre hat
- Iránya mindig felfelé mutat
A felhajtóerő nagysága függ:
- a folyadék sűrűségétől
- a bemerülő test térfogatától
- a nehézségi gyorsulástól
Felhajtóerő nagysága megegyezik a test térfogatával megegyező térfogatú folyadék súlyával.
Ffel = Fg = m*g = ρf*Vbe*g
Arkhimédesz-törvénye:
Minden folyadékba merülő testre a folyadék hidrosztatikai nyomása miatt felfelé irányuló erő (felhajtóerő) hat, amelynek nagysága egyenlő a test által kiszorított folyadék súlyával.
Arkhimédész-törvény versikéje:
„Minden vízbe mártott test
A súlyából annyit veszt,
Amennyi az általa
Kiszorított víz súlya.”
3. További kísérletek:
1. Kísérlet:
Tapasztalat:
Az olajban a felhajtóerő kisebb, mert kisebb a sűrűsége.
2. Kísérlet:
Arkhimédész azt a feladatot kapta Héron királytól, hogy vizsgálja meg a koronáját: nem kevert-e az ötvös mester más anyagot az arany koronájába.Arkhimédész fogott egy a koronával azonos tömegű színarany tömböt. A koronát és az aranytömböt víz alá merítve azt találta, hogy a mérleg nem marad egyensúlyban. Az aranytömb kevésbé merült el, mint az korona. A felhajtóerő nem egyenlő. Tehát a korona nem csak aranyból van, hanem más anyaggal van ötvözve. Így bebizonyosodott az ötvös mester bűne, akit a király meg is büntetett.
3. Kísérlet:
Vasgolyó a vízben elmerül, míg a higanyban nem. Miért?A higany sűrűsége nagyobb a vasénál, ezért a vasgolyó úszik a higany felszínén.
A úszás jelensége alkalmas sűrűségmérésre:
A jéghegynek csak az egy tizede áll ki a vízből a kilenc tizede a víz alatt található!
4. Úszás, lebegés, merülés
A test és a folyadék sűrűségének viszonya határozza meg, hogy a test:- Úszik,
- Lebeg,
- Elmerül.
A jég sűrűsége: 900 kg/m3
A benzin sűrűsége: 700 kg/m3
A petróleum sűrűsége (18°C): 800 kg/m3
A jég nem úszik a benzinben és a petróleumban.
Hajtogass alumíniumfóliából hajót!
A tenger alatti vulkanikus tevékenység gázokat fejleszt (pl.: metánt), amely a víz felszíne felé mozog.
Ha a víz sűrűsége a hajó sűrűsége alá csökken a felfelé haladó gázbuborékok miatt, akkor csökken a felhajtóerő,
ami eddig fenntartotta a hajót a vízen, ezért a hajó lesüllyed, majd megtelik vízzel és elsüllyed.
Példák:
A levegőben a léggömbök, hőlégballonok, léghajók is a felhajtóerő segítségével emelkednek fel.
Cartesius-búvár:
- A palackot megnyomjuk
- a búvárban lévő levegő összenyomódik
- a búvárban lévő víz mennyisége megnő
- a búvár lesüllyed
WC szifon működése:
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)